Funktionsmedicin iFokus

Funktionsmedicin

Läst 114 ggr
Moa0108
2021-07-14 01:25
2

Mirtazapin och Quetiapin för sömn?

Hej!
Jag tar mirtazapin på kvällen dels för min depression och ångest men också för min sömn.
Vid sidan av har jag fått quetiapin utskrivet vid behov av ångest.

För ca 1 eller 2 månader sedan så slutade mirtazapinen göra mig trött vilket kan bero på att jag påbörjat en medicinering för min adhd. En kväll så tog jag både mirtazapin och quetiapin då jag hade ångest.
Blir vanligtvis inte trött på quetiapin med denna natten så blev jag trött och somnade fort och var även trött ett bra tag på morgonen.
Sedan dess har jag nästan varje kväll kombinerat dessa två läkemedel på kvällen dels för att jag blir trött och somnar men också för att jag har en betydligt minskad ångest dagen efter. Varje kväll som jag bara tagit mirtazapinen (tex för att jag jobbar tidigt eller måste upp tidigt) så märker jag att jag inte alls blir trött eller sover särskilt djupt på natten. Men då jag inte kan riskera att vara dåsig på jobbet eller när jag kör bil så är det mer värt att inte sova så bra!

Är det någon annan som upplevt att denna kombinationen gör er tröttare än om man tar var för sig? Eller är det bara något udda fall för mig?

Utöver all medicin ovan så tar jag även fluoxetine varje dag för att stabilisera mitt mående och inte få lika djupa dippar.
Har nu varit bra på att regelbundet ta dessa mediciner i några veckor och märker så stor skillnad på mitt mående! Jag har inte alls lika mycket ångest, är nästan aldrig nedstämd och har inte haft suicid tankar. Dock är jag inte särskilt glad heller, är mest konstant neutral! Men det är ett pris värt att ta för mig