Läkare behöver ökad kunskap om kost och näring ..
..för patienternas skull!
Läkare bör kunna ge närings- och kostrekommendationer för att hjälpa patienter med kroniska sjukdomar som har livsstilsrelaterade orsaker. Problemet är att få läkare har den kompetens som krävs. Det är slutsatsen av en översyn av 24 studier kring läkarnas utbildning inom näringslära, som publicerats i tidskriften The Lancet.
Jag håller absolut med om att kunskapen hos läkare behöver öka, men tycker kanske inte att hela ansvaret behöver ligga hos läkarna. Det går faktiskt utmärkt att hänvisa vidare till duktiga kostrådgivare och funktionsmedicinska terapeuter som redan har all den kunskapen. Läkare är inte gudar och kan inte lära sig allt, satsa istället på närmre samarbeten så blir det bättre för patienten! Läkare har redan jobb så det räcker, de hinner inte med, så låt de fokusera på vad de gör bäst :)
Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se
Sajtvärd för Funktionsmedicin
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Jag tror att det är bättre att remitera dessa patienter till en som är kostkunnig.
Stolt ägare till tre La permer
Framförallt bör läkare lära sig att inte genast skriva ut piller och salvor, boka operationer, ge sprutor, för precis allting. De behöver veta vad som eventuellt går att bota på annat sätt.
Som patient är jag främst intresserad av vad som orsakat mina symptom och hur jag undviker det. Det verkar inte läkare fatta.
"Översikten inkluderade en översyn av 24 studier, varav 16 var kvantitativa, tre kvalitativa och fem handlade om innovativa utbildningsinitiativ. Studierna kom från USA (11), Europa (4), Mellanöstern (1), Afrika (1) och Australasien (7)."
Fyra studier från Europa?
Tror ni inte att både läkarutbildningar och medvetenhet om kosten skiftar från tex Europa och USA?
Är underlaget verkligen tillräckligt för att göra ett sådant generellt uttalande?
Vad är det som läkarna ska låta bli att studera istället eller ska utbildningen förlängas ytterligare?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2 exakt! I vissa fall är det nödvändigt med medicin för att personen i fråga ska orka få igenom en förändring, men i de allra flesta fall skulle annat typ av stöd vara mycket bättre och göra större skillnad för patienten!
#3 Absolut skiftar den, men av erfarenheten jag har och vad människor har berättat för mig så har den svenska läkarutbildningen 1-3 veckors utbildning i kost- och näringslära, vilket inte är nog. Jag skrev i slutet av mitt första inlägg att lösningen kanske inte bör vara att läkarna ska lära sig mer, eller ta bort någon från utbildningen de redan har, utan istället ha närmre samarbeten med oss som har mer koll på det här med kosten =) Så kan de fokusera på det de kan bäst!
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard
Många läkare samarbetar redan nu med dietister/kostrådgivare.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 en del iallafall, jag hoppas bara det blir fler och att kanske dietister in är de enda de använder sig av
#6 Dietister och kostrådgivare finns ju även inom andra branscher som friskvård.
Vet man med sig att man lever osunt är det ju även ett individuellt ansvar och inte bara kopplat till läkaryrket. Var och en har ju ansvar för sin hälsa.
Min uppfattning är tyvärr att patienter gärna vill ha tabletter eller medicin på recept jämfört med träning och kostomläggning - då behöver man inte anstränga sig för det är jobbig att ändra livsstil inklusive kost och motion.
#7 jag tror det finns lite av båda delarna, men absolut som du säger att många vill ha en quick fix. Tyvärr tror jag dock att många inte förstår kopplingen mellan vad de äter/hur de lever och hur de mår. För oss som är inne i det kan det låta befängt, det är väl klart man förstår det, men jag har märkt att det är väldigt många som faktiskt inte har fattat den kopplingen. Eller att de försökt sig på att äta fettsnålt vilket inte funkar i längden och därför bara gett upp. Det har ju kommit så mycket ny kunskap om vad som är rätt att äta (även om det såklart finns variationer, alla är ju olika) men den har inte riktigt nått ut till alla.
#8 Tror att alla "vecktidningstips" motarbetar - att ändra kost och motionsvanor är ingen liten sak och för de flesta krävs det mod och styrka!
Tror att vägen för många är att ändra lite på sikt. Ersätta några "dåliga" vanor med några nyttiga.
Är man uppvuxen i Sverige tror jag inte att det är kunskap som saknas men jag kan ha fel.
Jobba på med att sprida information det var inte mening att vara negativ.
Det handlar nog om flera problem:
1. Läkarnas okunskap om kost.
2. Patienters ovilja att ändra kosten och äta nyttigt
3. Att sjukförsäkringskassorna bara betalar piller som patienter försöker att kompensera onyttig kost med.
4. Att det inte varnas lika mycket för godis och onyttig mat som för rökning ch alkohol.
Godis färgas med vackra färger för att det ska se attraktivt ut och locka folk att äta det. Man skulle ju kunna hantera saken på precis samma sätt som tobak. Varntexter på förpackningen, skräckbilder på förpackningen och inga karameller som är röda, gröna, gula osv. utan de ska vara gråa.
Tillägg:
En till sak glömde jag:
5. Nyttig mat är dyr. Skräpmat är billig.
Varför inte införa skatter på onyttig skräpmat, godis osv. och göra nyttig mat billigare?
#10 Uttalande för punkt 3 stämmer inte du kan både få motion och hjälp med kost på recept. Du kan få remiss till dietist eller sjukgymnast. Många landsting ger också möjlighet att träna på landstingsfinansierade gym och du betalar med frikort. Samma gäller för besök hos dietist men du måste själv anstränga dig. Exempel regler i Stockholm; https://vardcentraler.sll.se/infor-ditt-besok/avgifter/
I mitt land betalar sjukförsäkringskassan inga dietister, men sjukgymnastik och fysioterapi betalas så klart.
Endast om man far på rehab får man kostråd av en dietist gratis. Men även dietister har för lite kunskap och sprider ut goja, som t.ex. att kokosolja är det värsta som finns, för att den nästan enbart består av mättade fettsyror och det finns inga studier på människor som visar positiva effekter. Det var nån tysk kvinnlig professor (jag minns inte vad hon heter) som spred ut gojan ända fram till dietisterna, som tror på den, för om en professor säger det……….
I alla fall skrev jag ett mejl till den professorn och informerade henne att över 50 % av de mättade fetterna består av medellånga kedjor, t.ex. laurinsyra, som i motsats till långa kedjor är inflammatinshämmande och att det mycket väl finns studier på människor, t.ex. alzheimerspatienter och sen länkade jag till en del av dessa studier. Till slut skrev jag att man som professor åtminstone borde informera sig om studier och att de är lätta att googla fram. Hom svarade mig aldrig…..
#13 Precis det är inte som det står i rapporten lika överallt!
Det fanns även en studie som professorn tog som anledning till att "bevisa" att kokosolja inte har positiva effekter. När jag tittade på studien stod det faktiskt att de använde sig av kokosolja, men när jag kollade sammansättningen stod det "100 % laurinsyra".
Eftersom det inte existerar kokosolja som till 100 % består av laurinsyra, måste de ha extraherat den, kanske med kemi. I så fall är det en helt annan sak. I naturen är olika ämnen ihopkopplade med varandra, som tas bort när man extraherar och effekten blir en helt annan. Därför är det viktigt att använda kallpressade oljor.
Ett annat exempel är fruktos. Det finns otaliga studier om hur skadlig fruktos är och en del är rädda att äta frukt, fast man aldrig har kunnat iakta dessa effekter med narurlig kost.
Här finns t.ex. en studie där man gav en grupp råttor isolerad fruktos och en grupp samma mängd fruktos i form av honung. Gruppen yom fick isolerad fruktos hade mer oxidation, höga blodfetter, mindre E-vitamin i blodet, mer nitrit och nitrat, medan honungsråttorna uppvisade positiva effekter i stället.