Funktionsmedicin iFokus

Funktionsmedicin

Etikett: kost-näring
Läst 1138 ggr
Cim92
2

Min recension av "The Game Changers"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis tittat på The game changers. En dokumentär om vad som är bäst att äta, den kom ut 2018 men jag har inte sett den tidigare så passade på nu när den dök upp på Netflix. Svaret, enligt dokumentären, på hur vi ska äta är vegetariskt/veganskt och trots det så gillade jag den! Jag är ju inte på något sätt kritisk till att äta mycket grönsaker, däremot håller jag inte med om att sojaprodukter är bra eller att kött, fågel och fisk är dåligt för oss. Vi äter alldeles för mycket av det och det behöver vi inte göra, men högkvalitativt kött någon gång ibland är inte fel.

Något som var synd tycker jag är att de nästan uteslutande pratade om protein. Kött är mycket mer än bara en källa till protein, det är det mest näringstäta livsmedlet vi har. Omega 3 har vegetarianer och veganer alldeles för lite av och det är dels för att de inte får i sig det från sin kost och dels för att växtbaserad kost innehåller mer omega 6, så det blir mindre av det vi behöver mer av och mer av det vi redan har för mycket av, och det finns mycket vetenskap, kommer mer och mer hela tiden, som visar på att vi ska ha en balans så nära 1:1 som möjligt. Så bara där är en aspekt till varför vi inte bör utesluta kött, fågel och fisk helt.

En sak som var rent ut fel var när en man sa "vi har en hjärna som är desperat efter glukos" och därför vidare berättade om hur viktigt kolhydrater var, vilket ju inte är sant. Det finns en liten del i hjärnan som kräver glukos och det kan våra kroppar skapa själva via glukoneogensen, annars går det utmärkt för hjärnan att få energin från ketoner.

En intressant sak de tog upp var gällande B12. De sa att B12 tillverkas av bakterierna som djuren får i sig från jord och vatten. Men idag är allt för rent, det finns inte så mycket bakterier eller smuts kvar pga besprutning, antibiotika och klor. Så därför behöver båda kategorierna, alltså köttätare och icke köttätare, ta B12-tillskott.

Jag tyckte även det var intressant med testet som de utförde där de mätte antalet erektioner under en natt och hur hårda de blev, först en natt när de ätit kött till middag och sen en natt när de ätit vegetariskt. Läkaren sa ju själv att det inte bevisar något vetenskapligt för det var bara tre personer, men det var ändå intressant, speciellt som de använde sig av gräsbetat och ekologisk kött. Hade varit intressant att se det på större skala, och kanske utan den rena kolhydratskällan tortillan.

Sen tycker jag alltid det är synd när de tar med någon som just den kosten funkar superbra för och hen säger "man behöver inte ----" (vad det nu är de pratar om). Det är ju så att det inte finns en kosthållning för alla. Även om gener inte styr oss så mycket som man länge trott, så finns det ändå vissa genavvikelser som gör att det varierar vilken den optimala kosten är beroende på individen.

Hur som helst, filmen är klart sevärd så har du 90 minuter över så lägg den på Netflix och lär dig något Jag blev iallafall väldigt inspirerad till att äta lite mer vegetariskt. Jag vet att jag äter för mycket kött och även om jag stävar efter att köpa kvalitativt kött så blir det inte alltid så och just nu blir det faktiskt kött till nästan varje måltid eftersom att jag köpte ett storpack för inte så länge sen och då blir bara så automatiskt. Så där ska jag försöka skärpa mig nu och hitta tillbaka till synsättet "Behöver jag något animaliskt till min sallad?" istället för "vad ska jag ha för tillbehör till mitt kött".

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard