Pollen började tidigt i år
Många rapporter om att pollen börjat tidigt i år, vad är era bästa knep för att klara er någorlunda okej?
Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se
Sajtvärd för Funktionsmedicin
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard
Ja, det här blir kanske inte populärt, men jag har blivit av med pollenbesvären helt sedan jag började äta strikt carnivore: kött, smör, ägg och lite fetaost.
I början av den här pollensäsongen var jag jättedålig, dubblerade antihistamindosen, kortisonnäsprejen, fick ta migräntabletter, köpte dyr luftrenare och höll mig inomhus men blev dålig (i mitt fall: hemsk migrän) så fort jag gick ut. Fick ta bilen till jobbet och använda andningsskydd om jag var tvungen att gå ut.
Hade nästan inget liv pga detta. Läste i Facebookgrupper att många carnivorer blev av med sina pollenbesvär. Jag hade inget att förlora, lade om kosten efter åtta år på ren lchf till carnivore och blev av med all pollenhuvudvärk/ pollenmigrän/ pollentrötthet på två dygn. Björkpollen är alltid värst för mig, men den slipper jag helt nu så länge jag är strikt. Räcker med persiljesmör för att jag ska reagera på pollen och bli dålig igen.
Helt otroligt. Men jag är inte ensam om att ha upplevt detta.
#1 Tack för att du delar med dig! Jag är inte förvånad, hört många bli av med diverse besvär av en carnivore-kost. Har inte grävt ner mig i just det ämnet, men jag är lite sugen på att testa det under några veckor för att se hur jag reagerar på det!
Hur upplever du matkostnaderna, har det blivit dyrare, billigare eller oförändrat?
Hur tänker du, kommer du köra carnivore nu livet ut? Endast under pollen-säsong? Eller ser du det som en uteslutningskost och ska sakta börja introducera livsmedel igen för att se vad exakt du reagerar på? Jätteintressant ämne!
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard
Hej! Jag tycker inte att matkostnaderna har blivit högre, de är nog oförändrade eller något lägre. Jag köper bara svenskt kött och passar på när det finns extrapriser.
Andra fördelar förutom uteblivna pollenbesvär är att mathandlingen och matlagningen går otroligt fort! :) Och jag känner mig av någon anledning gladare i humöret och har mer energi.
Jag tänker att jag kör strikt carnivore under pollensäsongen, sedan provar jag nog att lägga till hemodlad sallad, gurka, tomater, chili, paprika, för jag har en himla massa odlingar på gång. Ska testa en sak i taget, men jag hoppas att det funkar med low carb-grönsaker igen när pollensäsongen är över.
Det här med uteslutningskost och ett sakta återintroducerande tycker jag är en otroligt intressant metod, vore spännande att höra om andra som har återvunnit sin hälsa på det sättet.
Vore kul om du skrev här ifall du bestämmer dig för att testa carnivore!
#3 två frågor till dig som jag hoppas att du har tid/vill svara på iom att du äter carnivor: X varför vill du, på sikt, gå bort från carnivor om du menar att det har hjälpt så bra? Borde inte det vara en "hint" om att det är mest hälsosamt att äta så då? Undrar för att jag själv står mellan två "varianter" och prövar att hitta argument för det ena eller det andra. X tycker inte du att det blir lite väl mycket protein/kött på carnivor, eller äter du ca 1gång om dagen, och fastar annars eller så? Själv upplevde jag att det blev mycket kött för att jag blev hungrig och således då åt mat. Självklart blev det kött, iom att det inte var så mycket annat att välja mellan på just carnivor.
Hej fiskerihavet!
Förlåt lite sent svar, är inte inne här så ofta.
Fråga 1. Jag vill egentligen inte "bort" från carnivor, jag börjar bli övertygad om att detta är bäst för mig hälsomässigt, men min stora hobby är odling, har två växthus, och det är fantastiskt gott att äta egen skörd. Jag har mått bra på lchf i åtta år, förutom polleneländet, så jag tänker att när pollensäsongen är över hoppas jag kunna äta mitt hemodlade utan att må dåligt. Rent socialt kan jag också tycka att det blir aningen knepigt, man blir besvärlig som gäst t ex.
Fråga 2. Jag är väldigt liten i maten och äter mycket smör, så det blir inga enorma mängder protein. Jag är kort, väger 51 kilo, har ett kontorsjobb, tränar aldrig (förutom 2 mils cykling t o r jobbet per dag), så jag förbrukar inte så mycket energi. Min dag ser ut ungefär så här:
Frukost: Två stekta ägg med jättemycket smält smör och en liten bit varm fetaost (som smaksättning).
Lunch: En liten bit köttfärsbiff + smör + fetaost.
Middag: Kött av något slag (inte en jättestor bit) + smör + fetaost.
Om jag vill fika dricker jag te med eller utan grädde och äter en oopsie. Te är ju inte carnivor, men funkar för mig.
Om du tycker att jag äter ensidigt så har du helt rätt. Det beror på att när jag gör även små avsteg blir jag dålig i migrän igen. Därför tänker jag bara köra "säkra kort" så länge pollensäsongen är i gång.
Jag tänker så här: Skulle jag bli allvarligt sjuk skulle jag utan tvekan köra strikt carnivor. Det är fascinerande hur bra min kropp och mitt psyke reagerar på denna kost. Har ätit väldigt mycket low carb-grönsaker senaste åtta åren, men mår helt klart bättre på enbart kött. Saknar grönsaker för att de är goda – och roliga att odla.
Vilka två "varianter" är det du väljer mellan fiskenihavet?
#6, tusen tack för svar:) Jag har länge ätit carnivor. Blev mycket bra i starten, och så började jag må riktigt dåligt. Ingen energi alls. Fick många tips och råd om att lägga till grönsaker och att inte äta så strikt LCHF. Blev inte bättre på det heller. Jag tycker det är "mentalt avslappnande" att äta carnivor, och inte behövs "stressa" med att äta grönsaker hit och dit (är ingen stor fan ;) ). Problemet, för mig, är att landa på det ena eller det andra. Det säges ju, ofta från de som äter carnivor, att grönsaker är "onödigt" och endast är "pynt" och smaksstärkare. Medan många andra förespråkar grönsaker för hur viktiga de är, feks för tarmflora som inte kan leva på bara kött och fett. Dör bakterierna så dör de. I just don't know what to do. :)
#6 om man tittar på det hela ur ett evolutionärt perspektiv så är människan blandätare. Vissa tider har vi ätit mer vegetarisk och andra tider kanske mer animaliskt. Så att äta strikt under en kortare tid, som några månader, ska inte vara någon fara. Däremot ska man ha i bakhuvudet att det inte finns några studier på hur det påverkar oss att äta endast animalisk föda under lång tid, om det kan leda till några näringsbrister etc. Ett tips om man vill satsa på att köra carnivore är att kosta på sig att göra tester så man kan följa upp hur det ser ut med näringsstatusen =)
Tarmsystemet liknar mer på blandätare, ja. Men det är ju då enda ett argument för att INTE äta carnivor. Dvs det måste ju då vara icke artenligt. Varför får då så många FÖBÄTTRINGAR på carnivor? Hmmmmm…
#8 det finns så många faktorer som spelar in. Vi lever ju på ett helt annat sätt än förr, vi utsätts för saker vi inte utsattes för då och vem vet hur allt relaterar till varandra? Besprutning på växterna, gifter vi redan har i kroppen, annat som orsakat obalans, brister etc. Därför gäller det att man får testa sig fram till det som passar en själv bäst och som sagt, försöka hålla så bra koll man kan på sina värden så det snabbt går att se om det går åt fel håll någonstans så man kan korrigera det i tid :)
#6 Tråkigt att du verkar må så dåligt, fiskenihavet. Inte lätt att veta vad som är rätt om man ska lyssna på alla råd om tarmflora och annat, som du skriver. Förstår att du har testat dig fram länge när det gäller kosten. Sedan är det ju alla andra faktorer – jobb, stress, sömn, hormoner, socialt liv, gener, vad man har varit med om tidigare i sitt liv… Allt påverkar ju hur man mår. Hoppas verkligen att du hittar det som är rätt för dig så att du får må bättre snart.
#8 Cim92 Det där med besprutning av växter och växternas egenproducerade gifter har jag funderat en del på. Hur skadligt är det egentligen med grönsaker? Det jag odlar själv har jag ju hyfsad koll på, men det man äter på restaurang/köper i affären vetitusan hur bra det är… Jag är nojig med kött också, vad vet man om köttet man får på en restaurang t ex? Det lär ju förekomma mycket fusk i restaurangbranschen. Länge köpte jag gräsbeteskött direkt från en bonde, men just nu funkar inte det av olika skäl. Men det kändes väldigt bra, jag visste hur djuren hade haft det och att köttet inte innehöll en massa dåligheter. Och så stöttade man en bonde som tog väl hand om sina djur.
Jag tror att människor är individer med olika gener där vissa är mer anpassade för mer köttätande och andra mer anpassade till större del vegetariskt. Jag tror inte att extrem veganism eller extremt köttätande är sunt i långa loppet. Jag mår bäst med mycket fisk (nyttiga fetter och mineraler) och baljväxter (som ger jämnt blodsocker, god mättnad och bra fibrer). Jag borde nog äta mer kollagenrika animaliska produkter för leder, hud och naglar. Syltor och liknande kollagenrika traditionella livsmedel är synd att jag inte gillar.
#10 tack. :) #11 Jag skulle önska att jag vågade äta mer fisk. Tycker det är svårt med alla gifter, plastparticklar, odlad fisk… etc. Skulle säkert behöva mer av själva "fisknyttigheterna".
#12 Fiskar får i sig microplaster, men om man äter rensad fisk utan mage och tarmar, då är det inget problem. Plasten sitter i mag- tarmsystemet, som man inte äter. Fisk från osceaner som från Nordsjön är mycket renare än insjöfisk och östersjöfisk. Sverige får inte exportera fisk från östersjön och insjöar på grund av miljögifter, men den rena fisken från västkusten får exporteras. Fisk från rena hav är nyttig, om man inte äter inälvorna.