Sun gazing
Jag lyssnade på en podcast där de i förbifarten nämnde sun gazing, inget jag hört något om tidigare så jag blev nyfiken och kollade upp det. Det går alltså ut på att man tittar på solen, inte under, över eller bredvid utan rätt på solen, under de säkra tiderna vilket är inom en timme efter soluppgång och inom en timme innan solnedgång. Detta ska ge hälsoeffekter som bättre psykisk hälsa, förbättrad syn, bättre sömn, mindre hunger m.m. Mannen som gjort detta känt påstår sig ha gått utan mat i flera år, endast genom att få energi från solen och marken (genom att gå barfota). Jag säger varken bu eller bä om det, det låter alldeles för otroligt för att vara sant, men vad vet jag, jag är öppen för att det skulle kunna stämma! Hur som helst så har jag försökt mig på det här de dagar när det varit fint väder. I början var det riktigt jobbigt att titta in i solen, det är ju lite starkt, men nu när jag gjort det kanske sju-åtta gånger så är det inga problem, och jag tycker mig må så bra av att göra det! Sen om det är pga att jag tittar in i solen eller för att jag tar mig den tiden att stå i naturen och meditera, det vet jag inte men jag tänker fortsätta med det här, för oavsett vad det beror på så mår jag bättre. Är det någon annan som har provat detta och som vill dela med sig av lite erfarenheter?
Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se
Sajtvärd för Funktionsmedicin
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard