5 basövningar styrketräning
När det kommer till träning är jag ingen expert, jag kanske utbildar mig till PT i framtiden för att jag skulle vilja ha den kunskapen också då träning och rörelse är en stor del i att må bra, men för tillfället kan jag mest grundläggande saker. Jag har lärt mig att det är dessa 5 övningar som är grunden i vårt naturliga rörelsemönster. Så länge du är utan skador bör de utföras med fria vikter så vi måste arbeta med balansen, på så sätt aktiveras hela kroppen! Se till att ta hjälp av en PT om ni är osäkra på hur de ska utföras rätt.
1. Benböj. Jobba dig mot en huksittande position, kör utan vikter tills du har nått dit du vill, då kan du addera vikt.
2. Marklyft. Mycket viktigt för alla de som har en stillasittande livsstil. Tänk på hållningen!
3. Utfall. Går att variera en del, stillastående, framåt, bakåt eller gående.
4. Dragövningar. Kan vara lite klurigt att få till hemma, ta hjälp av dörrposten, spänn upp ett band och dra dig upp, ändra vinkeln för att ändra svårighetsgraden!
5. Pressövningar. T.ex armhävningar eller bänkpress.
För att undvika att träningspassen blir enformiga så försök variera basövningarna och du kan såklart lägga till andra utöver grunderna för att öva en specifik muskelgrupp etc.
Tycker ni någon basövning saknas? Har ni tips på en rolig övning? Kommentera =D
Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se
Sajtvärd för Funktionsmedicin
Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard