Annons:
Etikettkost-näring
Läst 633 ggr
Cim92
12/10/19, 5:12 PM

Benbuljong för hälsan

Benbuljong får man väl ändå ta och kalla för en superfood? Fullt av smaker och näring som stärker kroppen på massor av olika sätt. Mineraler, enzymer och byggstenar för att kunna förnya och bygga upp celler, leder, skelett m.m. En riktig näringsbomb!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
NiklasTyreso
12/13/19, 11:49 PM
#1

Vi moderna människor gör djurmat av stora delar av djuren och äter ensidigt helst filéer! Kollagen som bygger upp huden, ledbrosket skelettets form som kalken sitter på, det finns i många delar av djuren. Äter man traditionell sylta är det fullt med gelé liknande kollagen. Jag kokade fläsklägg för för ett par veckor sedan och kollagenet löstes ut i kokspadet både från benbitarna och från skinnet (som avlägsnas innan man äter). Jag hade en hel gryta med gelatinhaltig spad/buljong som jag frös ned i portioner och sedan dess har haft i olika grytor och i ärtsoppa. Vi föraktar djuren så mycket att vi tycker vi kan döda dem och sedan bara äta små bitar av dem, filéerna. Vill vi ha i oss all näring från djuren ska man äta så mycket som möjligt av dem. Då dör inte djuren förgäves.

Sindri
12/16/19, 5:15 PM
#2

Ja, helst sitta vid lägerelden och gnaga på benen 😁
Äta de feta bitarna (om man står högt i rang) och inte minst alla inälvor. Jag är dålig på inälvor, men det är väl en uppfostringsfråga.

Cim92
12/16/19, 7:46 PM
#3

#2 ja samma här, har svårt för inälvorna fast jag vet hur nyttigt det är. En svårighet är väl framförallt att jag aldrig har lärt mig hur jag ska tillaga det på bästa sätt, men hoppas lära mig mer om det i framtiden! =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

DesK
12/16/19, 8:31 PM
#4

Lever och hjärta äter jag mer än gärna

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Cim92
12/16/19, 8:56 PM
#5

#4 Hur tillagar du det?

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

DesK
12/16/19, 9:04 PM
#6

Beror på vilken lever det är. Kycklinglever har jag ofta med i köttfärssåsen och så gör jag kycklinglevermousse rätt ofta. Kalv- och nötlever steker jag i skivor och äter med sås, potatis och bacon. Grislever gör jag paté och /eller pastej av. Ska se om jag har några recept till dig 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Sindri
12/16/19, 9:10 PM
#7

Ja, leverpastej på kycklinglever äter vi jämt. Gör stora satser och fryser ner. Men det är det enda.

Upp till toppen
Annons: