Annons:
Etikettövrigt
Läst 245 ggr
Cim92
10/6/19, 2:28 PM

Heal Summit - min summering

Här kommer en liten sammanfattning av onlinekongressen som jag deltog på. Totalt ca 18 timmars video har jag tittat på och tagit anteckning av denna vecka.

Fokus var hur vi kan läka med tankens kraft. Vilket må låta väldigt flummigt, men så är det inte! För hjärnan förstår inte skillnad på verklighet och fantasi, speciellt inte om vi visualiserar med känslor. När vi gör det så försöker kroppen helt enkelt att anpassa sig efter de bilder hjärnan ser. Så visualiserar du hur din ryggrad blir hel igen och hur du kan gå, så sänder det ut signaler i form av kemi/hormoner som får det att hända. Alltså: hjärnan har en bild, som översätts i blodkemi som sen justerar kroppen för att efterlikna den bilden.

Placebo och nocebo är något de tog upp flera gånger och det diskuterades speciellt om det etiska. Det är fel att ge så kallat "falskt hopp", men det är helt accepterat att en läkare kan säga "du har 3 månader kvar att leva" när det är helt omöjligt att veta, och dessa 3 månader fungerar som en nocebo. Du får den domen av din läkare och du tror på den, därför lever du ungefär 3 månader innan du går bort. Placebo är ju otroligt starkt, finns ju många exempel på folk som blivit friska på sockerpiller, just för att de TROR att det funkar, och det sätter igång processer i kroppen som gör det verkligt. Och det funkar på precis samma sätt i en negativ mening, alltså nocebo. Så tanken kraft är verkligen otroligt kraftfull och ska inte underskattas!

Det fanns speciellt två personer vars intervjuer jag antecknade lite extra frenetisk under. Den första är Anthony Williams och han delade med sig av en intressant teori angående autoimmuna sjukdomar. Det sägs ju att en autoimmun sjukdom är när din egen kropp sviker dig genom att börja attackera sig själv och sina egna, friska celler. Beroende på vilka celler så får det olika diagnoser. Reumatoid artrit, hypotyreos, diabetes typ 1 och celiaki är några exempel. Anthony menar så inte är fallet. Våra kroppar älskar oss, de gör allt för att självläka så vi kan leva långa liv och få många avkommor och hålla det mänskliga släktet vid liv. Men när forskningen inte kan hitta vad det är som är fel, när de inte kan leverera ett svar så beskyller man den egna kroppen. Vilken i sin tur rånar individen på dens makt över sin sjukdom för vad de egentligen säger är "du kan ingenting göra, det är din kropp som vänt sig emot dig". Och med tanke på effekten som nocebo har på oss så gör det oss helt maktlösa att få höra det. Men enligt Anthony handlar alla autoimmuna sjukdomar om en patogen alltså ett skadligt ämne t.ex en tungmetall, som nästlat sig in och skapar dessa symptom som sen får etiketten som en autoimmun sjukdom.

Jag tycker hela den här teorin är väldigt intressant. Jag själv har funderat mycket på det här med autoimmuna sjukdomar då jag själv har diabetes typ 1 sen 17 år tillbaka, och det finns någonting i det Anthony säger som resonerar med mig. Varför skulle våra kroppar helt plötsligt börja attackera sig själv, och varför har det blivit så otroligt vanligt nu för tiden? Jag vet ju att det finns människor som självläkt ifrån sina autoimmuna sjukdomar som hypertyreos, ledgångsreumatism, chrons osv. och det genom kost och livsstilsförändringar. Även om jag aldrig någonsin hört talas om det så har jag en övertygelse inom mig att det går att läka ifrån diabetes typ 1 också, för om det går att läka ifrån vissa autoimmuna sjukdomar, varför skulle det inte gå att läka ifrån alla?

Den andra riktigt intressanta intervjun från Heal Summit var den med Kelly Turner. Kelly har ägnat 10 år att forska på det här med radikal remission av cancer. Alltså tillfrisknad utan inblandning av västerländsk medicin eller efter att västerländsk medicin misslyckats. Hon har analyserad över 1500 fall och intervjuat över 250 personer, över hela världen, alla typer av cancer som många varit långt gångna och vad hon har funnit är 9 gemensamma faktorer som alla ägnat sig åt, endast 2 fysiska och de resterande 7 mentala, känslomässiga eller andliga.

- Lägga om kosten, och det har inte funnits en kost alla ätit men de har alla slutat med socker och processad mat och börjat äta mycket mer ekologiska grönsaker.
- Lägga till örter och kosttillskott, för att rensa ut gifter och fylla på med näring.
- Ökat mängden positiva känslor, alltså börjat skratta, uppskatta de små sakerna i vardagen, tänka positivt. Hon betonade dock att det inte handlar om att göra det hela tiden, bara att få in det som en vana. Det kan räcka med 5 minuter, men att det görs varje dag.
- Släppa undertryckta känslor, låt ilskan, irritationen och sorgen gå. De känslorna skapar en toxisk miljö i kroppen.
- Följa sin intuition, för många av de hon intervjuade kunde de för första gången höra sin inre röst som sa "sluta på jobbet, du mår inte bra där", eller vad det nu kan vara som din intuition berättar för dig!
- Fördjupa sig i sin andliga förbindelse, och det behöver inte begränsas till bön eller meditation utan kan lika gärna vara trädgårdsarbete eller en promenad i skogen.
- Uppleva kärlek från nära och kära. Känn kärleken som omger dig. Det hela handlar om din uppfattning, det kan vara två stenar som du har döpt och som du känner kärleken ifrån, så länge du upplever kärleken så funkar det, kärlek helar.
- Hitta starka skäl till att fortsätta leva, vad gör det värt allt det här arbetet? Att lägga om kosten och livet, vad vill du leva för? Barn och barnbarn? Skriva din roman du alltid velat skriva? Dina djur?

Kelly pratade också om approachen till cancercellerna. Att många har aggressiva tankar, den ska bort, de visualiserar hur cellerna sprängs bort osv medan hon mer tänkte på de med kärlek. Cancerceller är friska celler som blivit skadade och sjuka, men de är fortfarande en del av oss. På samma sätt som man tar hand om ett sjukt barn och ger det kärlek ska man behandla cancern. Det var verkligen en otroligt intressant intervju att lyssna på och Kelly har även skrivit en bok "Radical Remission, surviving cancer against all odds", den kommer iallafall jag att låna på biblioteket!

En annan intervju var med Anita Moorjani som sa att när läkaren säger "Det finns inget bot" så menar de att det inte finns någon västerländsk medicin som fungerar. Men det finns bot. Hon själv berättade en fantastisk historia hur hon hade celler stora som citroner och när hon hamnade i koma sa läkarna att hon aldrig kommer vakna igen. Under tiden i koma hade hon en utomkroppslig upplevelse där hon fick stora insikter och ett par veckor efter att hon vaknat upp igen så hade all hennes cancer försvunnit, det fanns inte ett enda spår kvar.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Jane-Lyzell
11/2/19, 10:10 AM
#1

Vilken fin summering - jag har följt detta  och håller med - själv äter jag enligt Anthony William 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Cim92
11/2/19, 4:39 PM
#2

#1 Tack =D Spännande, finns det någon sida som summerar vad den kosten innehåller?

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Jane-Lyzell
11/3/19, 11:01 PM
#3

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: